ADC Miniviews: Roman Číhalík

ROMAN ČÍHALÍK

Creative Director
COMTECH_CAN
v oboru cca 20 let
člen ADC 7 let



Dal pár semestrů medicíny, ale nakonec vyhrálo umění. Vystudoval v Olomouci pedagogickou fakultu se zaměřením na výtvarku pro ZUŠ. Po ukončení studia neplánovaně využil nabídky od rodinného známého a nastoupil do lokální olomoucké agentury jako asistent produkce. Jsme na přelomu tisíciletí, Roman postupně objevuje počítačovou grafiku a listuje M&M, kde ho oslovil inzerát Leo Burnett na pozici junior Art Directora. Ve výběrku do týmu Martina Holuba uspěl a po pěti letech působení na Moravě se stěhuje do Prahy.

Z PITEVNY DO REKLAMKY?

Na medicíně jsem byl trošku za exota. Pro syna kardiologa se tato cesta sice nabízela, ale jen krátce. Pedagogickou jsem studoval paralelně a čas na medicíně jsem spíše využil k tomu, abych poznal, jak funguje tělo po anatomické stránce, to mi v kreslení hodně pomohlo. Brzy jsem zjistil, že jsem primárně zaměřen humanitně.

DOBRÁ VOLBA?

Baví mě pracovat s lidmi. V reklamě najdeš spoustu tvůrčích lidí, kteří se nevzdávají, zajímají se o nové věci, většině nejsou lhostejná sociální témata a řekl bych, že jsou duchem věčně mladí. Osobně rád pozoruju lidi, zamýšlím se nad jejich chováním, fascinuje mě to. Takové prostředí je pro mě inspirující. Navíc máš čas od času možnost ovlivnit komunikační strategii některé značky, myslím v pozitivním slova smyslu. Vliv našeho oboru na chování společnosti je stále všeobecně podceňován.

HODNOTY?

Vážím si tolerance. Svět není černobílý. Důležitá je pro mě upřímnost, jak v práci, tak soukromém životě. Vyznávám osobní zodpovědnost. Považuji za důležité investovat do sebe, věnovat se svým talentům, živit vnitřní motor. Velkým tématem je pro mě důslednost. Myslel jsem si, že se tomu člověk může naučit. Ale pak jsem si uvědomil, že je to nekončící proces. A to malé procento, které nedojde k důslednosti, mě pořád pohání dál. Tu hranici dokonalosti má ale každý někde jinde, a to je dobře.

NELEŽ?

(smích) To je můj ventil. V Nelež se propojují všechny mé potřeby i vyznávané hodnoty. Spolek, který jsme založili společně s několika kreativci a propojili se Františkem Vrábelem a Bobem Kartouzem. Ve zkratce se snažíme svými aktivitami upozorňovat firmy, že jejich reklama se může nacházet v kontextu, ve kterém by možná nechtěly se svým sdělením být a takový prostor financovat. Potom už záleží na nich, jak se rozhodnou.

ETIKA A KLIENT?

Dnešní doba moc nepřeje hlubším hodnotám. Prioritně se řeší zisk, a to co nejrychleji. Je to složitější téma. Navázat plnohodnotný a důvěryhodný vztah s klientem je základ k tomu, aby se mohl rozvíjet i etický aspekt. Jsou mi blízké produkty nebo služby, které vycházejí z potřeb společnosti. A velké téma je pro mě etika a média.


Z Romana vyzařuje vnitřní klid a trpělivost. Máte pocit, že ho nemůžete ničím rozhodit a vlastně ani nechcete. Prostě mu to věříte. Zároveň je pod neustálým osobním tlakem dotahovat věci k dokonalosti. Kdyby mu to bylo umožněno, vyrazil by na půl roku s rodinou do přírody. Ve městě člověk funguje s pocitem, že má vše pod kontrolou, kdežto příroda dává krásným a někdy i nevybíravým způsobem najevo opak a učí tak přirozené pokoře.