Rozhovor: Vítěz únorové AdParády Gert Laubscher

Určitě víte, že pravidelnou součástí AdParády jsou dotěrné dotazy na některého z autorů vítězné práce - v únorovém případě skvělého printu se špinavým nádobím pro McDonald's Delivery. A i když jsme ho kvůli koronaviru nemohli poctít osobní návštěvou a grilováním přímo ve studiu, uvolil se Gert Laubscher, Creative Director pražského DDB, napsat pár milých slov aspoň na náš blog. Takže pojďme na to.


Ahoj, Gerte! V České republice pracuješ už rok. Jaké jsou rozdíly mezi kreativitou v Česku a JAR, odkud pocházíš?

Wow, to už je rok! Určitě je tady mnoho podobností, ale také pár rozdílů. Podle mě jsou Češi velmi kreativní. Ale trochu mi tady chybí nápady, které by měly nějaký silný kulturní kontext. V JAR jsme to měli podobné, jako u vás. Naše země si za posledních 30 let také prošla dramatickými změnami. A to nám dalo mnoho insightů a inspirace pro naši práci, která pak dokáže rezonovat i mezi “obyčejnými” lidmi. Založit to na kulturní pravdě. Myslím, že tímto se Češi také mohou inspirovat.

Jak si ty osobně užíváš práci s českými kreativci a klienty?

V DDB si to užívám. Měl jsem štěstí, že jsem přišel právě do agentury, která již má vybudovanou silnou kulturu a ambice dělat kreativně výjimečnou práci. Dá se říci, že jsem dostal do péče již velmi dobře opečovávané klienty a vztah mezi nimi a agenturou je určitě partnerský. Tohle partnerské nastavení je důležité, protože díky němu vzniká svoboda, díky které mohou agentury a klienti společně tvořit práci, která bude mít skutečný dopad.

McDonald´s obecně patří kreativní značky. Viděli jsme již mnoho oceněných kampaní z různých koutů světa. Jak moc těžké je přijít s něčím novým?

Ano, tohle je opravdová challenge. Není to vůbec lehké. Ale je dobře, že nás kreativce to nutí přemýšlet nad věcmi jinak. A dokud tady budou klienti dost odvážní na to, aby kupovali kreativní nápady, nikdy tu nebude o takové nápady nouze.

Kampaň na McDelivery proběhla před několika měsíci, včetně vizuálů a TV spotu. Tahle konkrétní práce, to byla proaktivita vaší agentury? Co si myslíš o komentářích, že je to takzvaná “festivalovka”?

Tenhle typ otázek zbožňuji :). Takže. Úplně na začátku jsme si s klientem sedli a v marketingovém kalendáři našli prostor pro kreativní příležitosti. McDelivery byla jednou z nich. Klient po nás chtěl, abychom přinesli taktické exekuce v rámci celé McDelivery integrované kampaně, které budou cíleny na různé skupiny, například hráči nebo studenti. Nařčení ohledně prací vyrobených pouze pro soutěže, mohou být někde opodstatněná. Ale taková práce je většinou off brand a postrádá širší byznysový kontext. Ze své zkušenosti ale také vím, že ty práce, které vyhrají festivaly, bývají často ty vůbec nejvíce byznysově efektivní. 

Co si myslíš o budoucnosti reklamní fotografie? Vaše vizuály byly udělány ve 3Dčku, ale spousta lidí si myslela, že jde o reálné fotky. Hrozí, že reklamní fotografové nebudou mít peníze ani na Big Mac, protože jejich práci převezmou 3D studia?

Myslím, že tady je rozhodně místo pro oboje. 3D vizuály mohou sice být doladěny do toho úplně nejmenšího detailu, ale tohle je občas luxus, na který nemáme čas. Někdy je prostě lepší pomocí fotoaparátu jen zachytit moment. Také se domnívám, že nejen fotografové, ale i režiséři a produkce se musí stále posouvat kupředu, aby mohli agenturám, potažmo klientům, nabízet něco unikátního.

Když vezmeme v potaz množství materiálů, které pro McDonald´s v DDB produkujete, není těžké udržet konzistenci? 

Mám pocit, že o McDonald´s říkám samé dobré věci, protože je to klient, pro kterého pracuji. Ale on to doopravdy je dobrý klient. Z centrály máme dost brandových materiálů, které nám umožňují projevit naši kreativitu, ale přitom stále zůstat věrni daným pravidlům. Díky tomu si dokážeme tu konzistenci udržet. 

Díky moc a hodně štěstí, Gerte!


Další rozhovory nejen s předními českými kreativci najdete v podcastech ADC Kitchen:

Soundcloud: https://soundcloud.com/adckitchen
Spotify: https://spoti.fi/2PjpeJd
Apple Podcasts: https://apple.co/2ORIpuL